A Ju Jitsu Klub Hódmezővásárhely oktatási elvei – 5. fejezet

Bejegyzés képe

6. Fizikai tulajdonságok:

A jitsukának a gyakorlás során szükségszerűen fejlődnek a fizikai képességei. Növekszik az ereje, állóképessége, gyorsasága, ügyessége stb. A gyakorlatok magas szintű végrehajtásához elengedhetetlenül szükséges ezen képességek az átlag fölé emelése. A fizikai tulajdonságok együtt fejlődnek a ju jitsu gyakorlása közben a tanuló egyéb más képességeivel. Az edzéseken azonban van olyan különálló edzésrész, amelyben az erőnléti elemek végrehajtásával tudjuk növelni a fizikai felkészültségünket (kento, hasizom, törzsizmok, lábizmok, stb.). “Szermunkát” (erőgépek, egyéb segédeszközök) nem végzünk, az edzésen kell mindenkinek erősödnie, fejlődnie a ju jitsu gyakorlása eredményeként.

.

7. Mentális tulajdonságok:

A ju jitsu gyakorlása közben nem pusztán a fizikai tulajdonságaink, képességeink fejlődnek, hanem mentális téren is előrelépünk. A jitsukában ki kell alakulnia a fegyelemnek, tiszteletnek, segítőkészségnek, nyugalomnak, határozottságnak, döntési képességnek, akaratnak, az egyensúlyra és harmóniára törekvésnek; ezeken túl számos olyan fontos erkölcsi erénynek, amelyek segítik a tanulót az élet minden területén.

A testi és szellemi fejlődés csak együtt hoz értékelhető eredményt. Bármelyik háttérbe kerülése felborítja az egyensúlyt, megbontja a harmóniát. A harmónia felbomlása negatív hatással van a további fejlődésre.

Az edzéseken mindig a tisztelet és a fegyelem hangulatának kell érződnie.

Az oktatónak mindig határozottnak és következetesnek kell lennie.

A megfelelő légkörű dojoban végzett tréningek hatékonyabban szolgálják a fejlődést. Mélyebben megmarad a megszerzett tudás és a tanuló a mindennapi életbe is egyre inkább átviszi a dojoban uralkodó hangulatot és szemléletet, amely így közvetlen kihatással lehet az életére és cselekedeteire. Ez az a fontos momentum, amely nagyon nagy felelősséget helyez a tanító vállára, hiszen munkája nyomán változhat ilyen vagy olyan irányba a tanítványai személyisége is, ami meghatározó lehet az egész életükre vonathozóan.

Ezért a tanárnak mindig jó példával kell elöl járnia, mindig olyan dologra tanítsa a tanítványait, amit ő maga már biztonsággal elsajátított és képes bármikor végrehajtani. Ne olyan hadvezérként viselkedjünk aki azt mondja a katonáinak a csatamezőn, hogy előre, hanem olyanként aki azt kiáltja: utánam!

.

8. Levezetés:

Az edzések befejező fázisa minden esetben a levezetés. Jelentősége abban rejlik, hogy a nagy igénybevételnek kitett szervezetet egy kicsit “lecsendesítsük, lenyugtassuk”. A levezetés során a testnek laza, oldott állapotba kell kerülnie, meg kell szüntetni, a belső merevségeket és esetleges görcsöket, a légzésünket nyugodt mély és természetes állapotba kell terelni. Ez nagymértékben hozzájárul a hatékonyabb edzésmunkához is, de legfontosabb szerepe a hosszútávú sérülésmentes edzésmunka kialakulásában és fenntartásában, valamint az edzések közötti regenerációs időszak sikerességében érzékelhető leginkább. (pl. laza gimnasztika, játékok, pihentető légzőgyakorlatok, nyugtató gyakorlatok, meditáció, egymás testének laza átmozgatása, átmasszírozása, stb.)

.

1. fejezet

2. fejezet

3. fejezet

4. fejezet

5. fejezet

6. fejezet

Szólj hozzá!

Az e-mail címed sehol sem jelenik meg, harmadik fél nem férhet hozzá.
A *-gal jelölt mezőket kötelező kitölteni.

*
*

Az alábbi HTML elemek és attribútumok használhatók: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>