Hogyan működik – Állások – kiba dachi

Bejegyzés képe

Előzmények:

.

Alapelvek

Általános mozgásszerkezeti elvek

A technikákról általánosan

Állások – sanshin dachi

.

Kiba dachi (lovagló állás)

Általános leírás és jellemzők:

széles és mély állás, ennek ellenére a lábak pozíciója okán csak meghatározott irányokból (oldalról, lentről és fentről) mondható stabilnak, más irányokból könnyen kibillenthető az egyensúlyi helyzetből

az állás kb. kettő váll széles, a talajon támaszkodó lábfejek egy vonalban helyezkednek el (az állásnak nincs hosszúsága)

mindkét térdet behajlítva süllyesztjük a csípőt a kívánt mértékben (ekkor úgy néz ki az állás mintha a gyakorló lovon ülne, erre utal a technika  elnevezése is)

a súlypont középen, a lábakon eloszló terhelés 50-50 %

a mély állás itt is együtt jár a statikusság jellemzőivel

Az alapelvek megjelenése:

a csípő és felsőtest előre néz

a légzés, az alapelvnek megfelelően természetes, nyugodt és egyenletes

Mozgásszerkezeti elvek:

az áll lent, a fej és a tekintet előre néz

a hát és a váll egyenes

a karjaink magunk mellett zártan, magunk előtt könyöknél enyhén behajlítva

a könyök lent, kezek ökölben összezárva, csípő szélességben, öv magasságban, tenyérrel összefelé néznek (csukló-kézhát az alkar egyenes meghosszabbítása)

a két váll széles terpeszben, a behajlított térdek szabályozzák a csípősüllyesztés mértékét

a térdeket szétfelé toljuk, az alsó lábszárak egymással párhuzamosak és a talajra merőlegesen támaszkodnak

a lábfejek előre néznek és egymással párhuzamosak (a sarkainkat ennek megfelelően toljuk ki), teherviselő felületük a teljes talp, illetve annak jellemzően az elülső és külső része

az izmok felkészült tónusban várakoznak

Végrehajtás:

csípő indítja a mozgást, a bal láb magunk előtt a levegőben nagy körívet rajzolva kilép oldalra úgy, hogy a talajra érkezésekor a test és a rendszer egésze, már az állás technikában meghatározott pozíciót foglalja el; ezzel egy időben a karok is a mozgásszerkezeti elvekben meghatározott helyzetükbe kerülnek

Felhasználás:

oka:

a mély állás erősíti a lábak, a csípő és a rendszerünk központjának egészét

helyesen végrehajtva elősegíti a test teljes vázszerkezetének és vázizomzatának a fejlődését

javul az egyensúly érzék, koordináció, súlypont használat, stb, aminek eredményeként kevesebb és kisebb mértékű tartás hiba jöhet létre, valamint funkcionálisan optimális, erős és biztos rendszerközéppont alakítható ki

módja:

közvetlen módon a bázis technikák során alkalmazzuk, jellemzően a kéztechnikák gyakorlásakor – a teljes technikai anyag végrehajtható

önálló gyakorlatként használjuk az alap, és általános mozgásszerkezeti elvek gyakorlására, az elvek működéséhez szükséges összetevők kialakítására és fejlesztésére

önálló gyakorlatként használjuk az erő, az állóképesség, a kitartás fejlesztésére, ami magában foglalja a technikai, fizikai és mentális területek együttes és összetett terhelését

közvetlen módon a technikák elemeként és küzdelmi szituációban nem alkalmazzuk; közvetett módon, az állás technika által fejlesztett képességek és készségek kerülnek felhasználásra, ami magában foglalhatja az egyes mozgásszerkezeti elvek részleges alkalmazását is

magyarázata:

a bázis technikák végrehajtása során, jó szolgálatot tesz a minden mást meghatározó csípő használat, egyensúly, és az ezekhez szükséges koordináció (mentális, fizikai és technikai) fejlesztésében; emellett kimagasló hatékonysággal fejleszti, az erőt, állóképességet, kitartást és koncentrációt (mentális, fizikai és technikai)

úgy gondolom a hatékony ju jitsu-hoz, leginkább sokat kell a ju jitsu-val foglalkozni. Klubunkban minden képesség és készség fejlesztő gyakorlat ennek az elvnek van alárendelve. Ebből adódóan nem végzünk izoláltan egyes részterületekre fókuszáló gyakorlatokat és jellemzően nem végzünk szermunkát sem (erőnlét – hasizom, kar-, láb-, törzs- stb, izmok, állólépesség – futás, gyorsaság, reakció, sebesség, koncentráció, koordináció, stb.). A ju jitsu mint harcművészet általános gyakorlása közben kell megszereznünk a hatékonysághoz szükséges képességeket és készségeket. (ezzel a témakörrel egy részletesebb írásban külön foglalkozom). A kiba dachi használata a fejlesztésben olyan komplex és általános, a rendszer egészére kiható hatást gyakorol, amelyet még egy hozzáértő módon felépített izolált gyakorlatsorozat sem képes kiváltani (a végrehajtás során egymásra ható területek összefüggéseinek hiánya okán)

következményei:

Az állás olyan széleskörű támadási lehetőségeket kínál,

  • a széles terpesz nyújtotta „alsó” nyitottság,
  • a mély súlypont miatti nehézkes mozgás,
  • a lábak terhelése okozta mozgás korlátozottság,
  • az egyvonalban lévő lábak következményeként fennálló egyensúly vesztési lehetőségek,

amelyek így együtt azt eredményezik, hogy küzdelmi helyzetben a kiba dachi-t nem használjuk

a kiba dachi előnyei az oktatásban és képzésben a korábban leírt képességek fejlesztésében és készségek kialakításában használhatóak leginkább

funkcionálisan erős, és megfelelően terhelhető lábak, csípő és test alakul ki, beleértve az állásban résztvevő izmok, ízületek együttesét is

utat nyit, az egyes technikákhoz szükséges csípőhasználat alapját jelentő képességek kialakításához (indítás, kontrol, forgatás, nyitás, stb.)

megfelelő alapot készít elő a test felkeményítési folyamatának megkezdéséhez és annak szintjének emeléséhez

egyszerre és egymással összefüggésben, kimagasló mértékben fejlődik a koncentráció fizikai, szellemi, és mentális téren egyaránt. Kezdetben úgy öt percnyi kiba dachi-ban eltöltött idő (az állás mélysége olyan, hogy a combunknak kb. a közepére tett egy-egy pénzérme nem eshet le onnan) mindenkinek elegendő ahhoz, hogy komoly fizikai koncentrációt igényeljen magának az állásnak megtartása, ugyanilyen terhelés alatt van a szellem, miközben a légzés összekuszálódását próbálja megakadályozni. Mindezek mellett mentálisan képesnek kell lennünk a kezdeti gyakorláskor igen hamar bekövetkező komfort zónánkon kívüli állapot (égető fájdalom érzés, sokszori sikertelenség, stb.) elviselésére. Ha mindez megy, a terhelés minden területen tovább fokozható az időtartam emelésével, az állás közbeni technikák felfeszített izmokkal és statikus mozgással való végrehajtásával, stb. …

a rendszerünk központja olyan erős és stabil, ha kell statikusan biztos, vagy gyors, dinamikus és robbanékony, a ráépülő területeket funkcionálisan ideálisan kiszolgálni képes eszközként működik, amely alapvetően képes meghatározni az alkalmazott módszerek eredményességét és hatékonyságát.

.         .        .

kapcsolódó oldal:

Állások – zenkutsu dachi

.         .        .

hamarosan kép és video melléklettel is kiegészül a bejegyzés…

Szólj hozzá!

Az e-mail címed sehol sem jelenik meg, harmadik fél nem férhet hozzá.
A *-gal jelölt mezőket kötelező kitölteni.

*
*

Az alábbi HTML elemek és attribútumok használhatók: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>