Gyula barátunkat kértük fel ismét arra a feladatra, hogy legyen a segítőnk, ismételjük és vegyük át újra, illetve egészítsük ki az ismereteinket az elsősegélynyújtás témakörében. Gyula, több éves mentő szakápolói gyakorlattal nap mint nap segíti a bajbajutottakat, ezért az elméleti ismeretek mellett nagyon sok gyakorlati példával és a személyes tapasztalataival kiegészítve mutatta be az érintett területeket.
A foglalkozáson elsősorban olyan helyzetek megoldására helyzetük a hangsúlyt amelyek előfordulhatnak a tréningek alatt, de az itt tanultak természetesen bárhol, bármilyen szükséghelyzetben maradéktalanul alkalmasak a hatékony elsősegély ellátás megkezdésére és elvégzésére.
Videóanyag segítségével néztük meg a különféle sérülés fajtákat és vérzéseket; külön részben foglalkoztunk a rosszullétek témaköreivel (a legenyhébb szinttől egészen az életveszélyt okozó traumákig), a stabilizációs technikákkal, és az újraélesztés protokolljával.
Minden esetben megbeszéltük:
- az esetleges kiváltó okokat és kockázati tényezőket,
- a szükséges mélységig az ilyenkor végbemenő folyamatok működésének alapjait,
- a helyes és pontos diagnosztizálást,
- az ellátást és a szükséges teendőket.
A gyakorlatban is végig csináltunk minden olyan technikát, fogást, és protokollt, amely az elméleti tudásanyaghoz kapcsolódott (testhelyzet stabilizálás, műfogások, kötések és rögzítések, fertőtlenítés, stb.). Az újraélesztés gyakorlásához most is a rendelkezésünkre állt a próbababa, amelyen begyakorolhattuk a helyes pozíciókat és technikát. Olyan sokszor újraélesztettük a próbaalanyunkat, hogy egy ideig bizonyosan elláttuk elegendő számú élettel 🙂 .
A tanult és gyakorolt elsősegély tudásanyagot most is áthelyeztük az edzésvezetés módszertanának összefüggésébe, így elemeztük ki és határoztuk meg a vonatkozó teendőket.
A klub módszertani képzéseinek fontos része az edzésvezetés tudásanyagának alapos, részletes és szükséges mélységű átadása. Az alapelvek megismerését követően most szembesül igazán először közvetlenül a gyakorló, hogy milyen óriási a felelősség, amelyet tanítóként magán kell hordania. A felelősség terhe képes nyomasztó módon rátelepedni a tanítóra (bizonytalanság), aki amellett hogy így nem képes a tudásanyag kellő szintű átadására, önmaga is megreked a fejlődés folyamatában.
A megfelelő alapossággal elsajátított, és kellő biztonsággal alkalmazott tudás az, ami stabil bázist képes adni a tanításhoz és az együttes fejlődéshez. Különösen fontos ez egy olyan területen, mint az elsősegély, amelynek megfelelő szintű ismerete döntő mértékben határozza meg egy bekövetkező krízis helyzet megjelenését, lefolyását és kimenetelét.